الحلقة السابعة
قصتنا اليوم بين حافظ وعموره
يلا نبدء القصة




حافظ بعد طول عناء في المواصلات أخيرا وصل الجامعة
ومن بعيد شاف صاحبنا عموره قال لما أروح أسلم عليه


حافظ :السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
صاحبنا عموره مبيردش
حافظ يكرر السلام
ويكرر

.
.
.
بيكرر السلام تاني

يااااااااااااااااااااا
ياااااااااااااااااااااااا عمو ره
أزيك يابني
ياعموره



حافظ: هو فيه أيه دا مش سامعني أصلا
وحافظ يركز شويه يلاقي صاحبنا عمورة وسماعات الجوال في ودانه
وعالية على الآخر
وأخينا مش سامع أصلا
حافظ راح زاقق عموره في كتفه
وقال أنا هنا يابني ... أنا هنا ياااااهو



وأخيرااااااااااا عمورة أخد باله
عموره :أزيك ياحافظ أقعد يابني معلش مكنتش سامعك خالص
حافظ : ليه يابني دا كله أنت بتسمع إيه
عموره : معقووووولة إنت بتسأل متعرفش يعني
حافظ :: لا يابني فيه إيه !!!!!
عموره: طيب بص هناك شايف تمورة هناك السمعات في ودانه ومديها سمااااع
وكمان بص هنااااك بعيد هشومه هناك أهوا كمان بيسمع
الناس كلها بتسمع النهاردة يابني وانت مش معانا



حافظ: بتسمعوا إيه بقى ؟؟
عموره :: هقولك ما أنت شكلك جاي من كوكب تاني
النهاردة ياسيدي وبعد طول انتظار نزل ألبوم عمورة الجديد
حافظ : عموره مين ؟؟
عموره: أوعى تكون فاكرني أنا
لا يابني
دا شريط عمرو دياب الجديد
نزل ومكسر الدنيا
حافظ :: أكيد طبعا يابني هيكسر الدنيا هي الأغاني هتيجي من وراها صلاح وخير أبدا



عموره ::إنت جاي تسمعنا كلمتين ولا إيه ؟؟
حافظ : بص يابني خلينا نتكلم بالعقل
الأغاني دي بتأمرك بخير
طيب بتقولك إيه ؟؟
عموره : أنا مش فاهم حاجة !!
حافظ :يعني الشريط بتاعك دا
فيه أغنية بتقولك يلا قوم صلي الظهر اللي فات منك وإنت قاعد تسمع وضيعت الصلاة



يابني كل كلام الأغاني تافه ومبيجيش من وراه إلا الشر
عموره :ياعم أهو تمضية وقت وخمسة فرفشة من الزهق دا
حافظ : بص ياعموره إنت عارف إنت بتسمع صوت مين ؟؟
عموره : آآآه طبعا ما أنا قولتلك دا شريط عمورة الجديد
حافظ : لا دا مش صوت عمرو ولا حاجة
عموره : ياسلام أومال صوت مين بقى
إنت مركز ياحافظ ولا ...
حافظ : آه طبعا أنا مركز جدااااا
ركز إنت بقى وخليك معايا




قال الله تعالى مخاطبا إبليس
"" وَاسْتَفْزِزْ مَنِ اسْتَطَعْتَ مِنْهُمْ بِصَوْتِكَ ""
إنت عارف إيه معنى وَاسْتَفْزِزْ
(وَاسْتَفْزِزْ) : استخف



يعني إبليس بيستخف بيك إنت ياعموره
عموره : بيستخف بي أنا ليه ياعم هو أنا عملت إيه !!!!!
حافظ:: كمل معنى بقية الأية وإنت تعرف
(مَنِ اسْتَطَعْتَ مِنْهُمْ بِصَوْتِكَ)
بدعائك بالغناء والمزامير وكل داع إلى المعصية
يعني هو بيستخف بيك ياعموره بصوته صوت الشيطان اللي بيتمثلك في الأغاني اللي بتدعوا للرزيلة


وبيضحك عليك ويسمعك الموسيقى بتاعته
عموره :الموسيقى بتاعته هو الشيطان ليه موسيقى كمان ؟!!
حافظ : أيوه يابني الصحابة كانوا بيبقولوا على الغناء مزماااار الشيطاااان
يعني بيسمعك صوته وموسيقى على مزاجه هو
مزاج الشيطان يا عمورة
مش بيسمعك كلام الله وحكمه
عموره : يااااااه مكنتش فاكرها كدا خااااالص بسمع للشيطااااان



حافظ : بص ياعمورة أنا كنت زماان سميع أغاني جاامد
عمورة : معقولة إنت ياحافظ !!!
حافظ : أيوه وربنا هداني وبطلتها لما عرفت حكمها يابني وهي اللي بتدعي إلى كل رزيلة فبطلتها
إنت عارف الوقتي مش بطيق اسمع صوت أغنية
بحس إني مكهرب ومتوصل بفيشة 220 فولت
ومبطقيش أسمعها
يابني الحرام بيظهر ويبان
عموره : عندك حق يابني
ربنا يتوب علي ويغفر لي
وخلاص أوعدك إني هبطل لا هسمع عموره ولا تموره كمان





عموره : خلاص كفاية كدا
كفاية الشيطان بيستخف بيا الفترة دي كلها
لازم أنا بقى أتغلب عليه وأقهره
ومخليش ليه علي سلطان
حافظ : ربنا يوفقك ياعموره ويثبتك



.
.
.
وبعد كاااام يوم
.
.
.
.

حافظ :أما أكلم عموره على التليفون وأطمن عليه
حافظ بيتصل على عموره ومحدش بيرد
بعد شويه عموره اتصل على حافظ
حافظ بيرد:السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
عمرو: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
حافظ :: إزيك ياعموره اتصلت بيك مرديتش كنت فين يابني ؟؟
عمرو: أولا متقوليش عموره أنا خلاص اسمي عمرو وبس
وبعدين أنا كنت في الجامع
حافظ:: بس دا مش وقت صلاة
الصلاة خلصت من زمان
عمرو: أنا مكنتش في الصلاة
أنا كنت في المقرأة بحفظ قرآن
حافظ : ما شاء الله ربنا يثبتك ووتحفظه كله
عمرو :: اللهم آآآمين واياك ياحافظ

وشووووية والمكالمة خلصت




وعمرو بيفكر مع نفسه وبيقول
سبحانه الله تركت مزمار وصوت الشيطان
وفقني الله لحفظ كتاب كامله
ما ترك العبد معصية إلا قربه الله إليه
.
.
.
استنى لسه مخلصتش كلامى
ناس كتير زى عموره كانوا بيحبوا المطربين
ياللا نشوف قصة المطرب ده
بس بعد الفاصل
.
.
.
فتابعـــــونا




©المشاركات المنشورة تعبر عن وجهة نظر صاحبها فقط، ولا تُعبّر بأي شكل من الأشكال عن وجهة نظر إدارة المنتدى©